Bestellen met een QR-code: het is de toekomst

12 oktober 2021

De coronapandemie heeft een groot effect gehad op veel horecagelegenheden, sportclubs, evenementen en de culturele sector. Hierdoor moesten veel bedrijven creatief zijn om op een veilige manier toch hun diensten uit te kunnen voeren. Er zijn veel oplossingen bedacht voor allerlei probleem, zoals zonder contact met medewerkers kunnen bestellen en betalen bij een restaurant. Eén van de oplossingen is het gebruikt van een QR-code waarmee klanten op een hygiënische, veilige manier kunnen bestellen en betalen. Maar niet alleen tijdens de coronapandemie is deze manier van selfservice erg handig. Ook in de toekomst zal de QR-code niet meer weg te denken zijn.

Bestellen met een QR-code

Het gebruiken van QR-codes om te bestellen is op vrijwel elke locatie mogelijk. Hier zijn twee manieren voor, afhankelijk van het type locatie. Wanneer je een bedrijf hebt waarbij mensen op afstand bestellen en niet aan een tafel, dan kunnen gasten op verschillende plekken in de ruimte de QR-code scannen. Via deze code komen ze bij de bestelsite waar ze hun bestelling kunnen plaatsen. Daarna kunnen ze zelf hun bestellen ergens afhalen, of het eten kan bij ze worden bezorgd. Dit kan bij locaties als de snackbar, de ijssalon, de sportvereniging of grotere locaties als stadions, bioscopen en concertzalen. Zo is de drukte bij de balie makkelijk te verspreiden. 

De tweede manier waarop een QR-code goed gebruikt kan worden is bij locaties waar klanten wel worden geholpen door middel van tafelbediening. Denk hierbij aan terrassen en restaurants. Je kan een QR-code plaatsen op de tafel (een unieke code per tafel) die gasten kunnen scannen met hun telefoon. Ook zij worden doorgestuurd naar de bestelsite. Daar plaatsen ze hun bestelling en ze kunnen direct afrekenen met iDeal. De keuken krijgt de bestelling digitaal binnen en zodra het klaar is, wordt het naar de tafel gebracht. Wanneer de tafel iets bij willen bestellen, kunnen ze het opnieuw doen via de QR-code! Dit is fijn voor de klanten omdat ze niet lang hoeven te wachten op de bediening, en het is fijn voor de bediening omdat de werkdruk zo verlaagd wordt.

Voordelen

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van een QR-code om te bestellen en betalen. Het is erg veilig in tijden van corona, omdat zo de afstand tussen klanten en medewerkers bewaard kan worden, en omdat klanten zo niet op één plek verzamelen, zoals in een rij. Mensen raken niet dezelfde menukaart aan en er wordt niet betaald met cash.

Daarnaast is het rustiger voor het personeel wanneer klanten zelf hun bestelling plaatsen. Ook kan je upsell genereren door suggesties te geven via de bestelsite. Zo kan zelfs een hogere omzet verkregen worden!

De toekomst

QR-codes worden steeds meer gebruikt. Het werd voor de coronapandemie op sommige plekken al gebruikt, maar sindsdien is het alleen maar populairder geworden. Het is snel, eenvoudig, efficiënt, en corona-proof voor klanten én medewerkers. 

Maar dit is niet de enige trend die de afgelopen jarig is komen opzetten. Ook contactloze betalingen worden door klanten en werkgevers steeds meer gewaardeerd. Uit onderzoek van de Kamer Van Koophandel blijkt dat in 2020 wel 85% van alle pintransacties contactloos was, terwijl dit in 2019 nog maar 70% was. Ook telefoons worden veel gebruikt om contactloos te betalen. Denk aan methoden als Apple Pay, contactloos betalen via QR-codes op een pinautomaat of op een ander digitaal display zoals een tablet kassa. Dit zal in de toekomst alleen nog maar meer gebruikt worden, totdat we overgaan naar uitsluitend contactloos betalen!