Janssens Kassasystemen

Kosten laag houden


Horecakosten onder controle: Hoe doe je dat?

Om winst te maken, moeten je kosten lager zijn dan je inkomsten. Dat is niets nieuws. Maar ken je ook de specifieke cijfers die invloed hebben op je kostenpercentage? We hebben het hier over belangrijke horecakengetallen. Drie van deze kengetallen zijn cruciaal voor ondernemers in de horeca: personeelskosten, inkoopkosten en huisvestingskosten. Door deze kosten te verlagen, houd je meer geld over om te investeren. In deze blog delen we enkele tips om te besparen op deze aspecten.

Horecakengetallen: Efficiënt personeelsbeheer

Gemiddeld gaat zo’n 30% van de omzet in de horeca naar personeelskosten. Het is dus verstandig om dit kengetal kritisch te bekijken. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het steeds moeilijker wordt om geschikt personeel te vinden. Door slim om te gaan met je personeelskosten, bespaar je dus dubbel.

  • Gebruik slimme koppelingen

Als jouw medewerkers nog steeds handmatig gegevens invoeren vanuit het kassasysteem naar de boekhouding, of als alle reserveringen handmatig worden verwerkt, is het tijd om te kijken naar mogelijke koppelingen tussen systemen. Hiermee bespaar je al snel veel tijd die je kunt besteden aan je gasten.

  • Investeer in een slimme kassa

Medewerkers moeten zich vooral kunnen concentreren op het bieden van een uitstekende gastervaring. Een slimme kassa kan hierbij helpen, doordat medewerkers efficiënter kunnen werken en minder tijd kwijt zijn aan het invoeren van bestellingen.

  • Optimaliseer je personeelsplanning

Door te kijken naar de omzet per gewerkt uur van je medewerkers, krijg je snel inzicht in hoe efficiënt je personeel wordt ingezet. Als je concludeert dat je te veel mensen inroostert, is het tijd voor verandering. Met slimme planningstools krijg je inzicht in belangrijke kengetallen zoals omzet, loonkosten en productiviteit, zodat je precies weet hoeveel medewerkers je nodig hebt voor een optimale dag.


Slim inkopen

Net zoals personeelskosten, gaat ook ongeveer 30% van de omzet naar inkoopkosten. Natuurlijk wil je je gasten kwalitatief hoogwaardige producten bieden, maar er valt ook hier veel te besparen.

Zorg voor inzicht in je voorraad en de verwachte uitgifte om te voorkomen dat je onnodig veel producten bestelt. Met slimme oplossingen kun je je inkoop baseren op werkelijk verbruik en seizoensinvloeden, waardoor je kunt besparen op inkoopkosten.


Huisvesting: kopen of huren?

Weet jij hoeveel procent van je omzet naar huisvesting gaat? Dit is vaak ongeveer 10%. Hoewel het moeilijker is om hier grote besparingen te realiseren, is het niet onmogelijk. Overweeg bijvoorbeeld of het mogelijk is om je pand te kopen, aangezien dit op de lange termijn voordeliger kan zijn dan huren.


Blijf meten!

Deze blog biedt enkele tips om te besparen op veelvoorkomende horecakosten, maar echte verandering begint pas als je weet hoe je ervoor staat. Rapportages met duidelijke KPI’s zijn daarom essentieel. Zo weet je precies welke stappen je moet nemen om echt te besparen.

Wil je meer nuttige informatie? Download dan onze gratis checklists en whitepapers!

Op onze kennisbankpagina vind je nog veel meer nuttige, gratis informatie in de vorm van andere blogs, checklists en whitepapers die je kunt downloaden.

 

Winkelwagen sluit